Det er svært viktig å kunne presentere en kommunikasjonsmodell, og gjøre rede for hva som mener med markedskommunikasjon hvis du skal bli en god markedsfører.
Det finnes to typer markedskommunikasjon; vi har personlig markedskommunikasjon og ikke-personlig markedskommunikasjon.
Det som skiller de to forskjellige typene er at personlig markedskommunikasjon er at du kjenner mottakeren, og at kunden er indifisert. Ikke-personlig markedskommunikasjon er derimot massekommunikasjon som annonser, reklamefilmer og brosjyrer.
Markedskommunikasjon er nødvendig for at folk skal kunne orientere seg om det som tilbys. Det er altså svært viktig at man gjør rede for ulike former for massekommunikasjon.
Man deler dette kapittelet inn i to deler; Kommunikasjonsprossesen og former for markedskommunikasjon.
Vi skal nå fortelle litt om kommunikasjonsprossesen;
Det man først skal ta utgangspunkt i er kommunikasjonsmodellen, den forklarer hvordan selgerne og kjoeperne kommuniserer. Modellen ser slik ut:

Denne modellen viser hele veien gjennom kommunikasjonsprosessen.
Avsender: Avsenderen er den som vil formidle noe Mottaker: Er den som vi ønsker å formidle et budskap til.
Mål: Målet er at mottakeren skal reagere på en eller annen måte. Vi kan illustrere dette med en modell som kalles AIDA-modellen; Attention (oppmerksomhet), Interest (interesse), Desire (ønske), Action (handling)

Budskap: Informasjon vi vil formidle. Man må ta stilling til tre spørsmål nårman skal utforme budskapet;1. Hvilket innhold skal det ha?
2. Hvordan skal argumentasjonen være?
3. Hviken form skal det ha?
Koding og Dekoding: Når man skal formidle til andre må man bruke forskjellige koder, f eks. språk. Budskapet må kodes på en måte som gjør at mottakeren oppfatter dette, det vil si at mottakeren kan dekode budskapet.
Komunikasjonskanal: Komunikasjonskanal er det mediet som formidler budskapet. F.eks. avis eller reklamefilm. Det finnes to hovedformer av kommunikasjonskanaler; Personlig kommunikasjonskanaler og ikke-personlige kommunikasjonskanaler (massekommunikasjon).
Reaksjon og Tilbakemelding: Budskapet vil forhåpentligvis resultere i en reaksjon hos motakeren. Markedsføreren får tilbakemelding i form av salgsresultater og resultater fra evt. markedsundersøkelser.
Støy: Budskapet blir ikke alltid oppfattet av motakeren slik markedsføreren ønker. Da sier man at det har vært støy i forbindelse med formidlingen.
Vi skal nå fortelle litt om massekommunikasjon;
Ved massekommunikasjon benytter vi oss av ike-personlig kommunikasjonskanaler. Vi deler vanligvis massekommunikasjon inn i disse fire typene:
1. Reklame
2. Salgsfremmende tiltak
3. PR
4. Direktemarkedsføring
Reklame: Dette kan defineres som en ikke-personlig kommunikasjon gjennom betalte medier der senderen kan indifiseres. Det finnes fire hovedtyper kommunikasjonskanaler innenfor reklame:
1. Trykkte medier (f.eks. aviser, ukeblader som sendes hjem til mottaker)
2. Radio, fjernsyn og kino.
3. Elektroniske medier(internett)
4. Plakater, lysreklame og utstillings materiell.
Salgsfremmende tiltak; Er tilltak i og utenfor forteningen rettet mot forbrukeren. F.eks. vindusutstillinger. Dette er de vanligste formene for salgsfremmende tiltak:
- Prisavslag og rabatt
- Premiekonkuranser
- Varedemonstrasjon
- Produkteksponering
- Butikkarangementer
PR(public relations); Direkte oversatt betyr dette forhold til offentligheten. Man bruker også betegnelser som informasjon og samfunnskontakt. Hensikten er å gi et mest mulig positivt inntrykk av bedriften og dens produkter.
Direkte markedsføring; Dette kan vi definere som markedsføring der vi bruker kanaler rettet dirkete mot forbrukeren for å nå og levere varer og tjenster til kundene uten å bruke mellommenn. Det finnes tre hovedtyper av dirkete-markedsføring:
- Dirkete reklame
- katalogmarkedsføring
- interaktiv markedsføring
PERSONLIG SALG:
Personlig salg er kommunikasjon gjennom personlige kummunikasjonskanaler. Det er umiddebart og interaktivt forhold mellom to eller flere personer.
2 kommentarer:
denne siden er det feteste jeg noen gang har sett!!!!!!!!! herremin!
HVa med å dele opp i flere innlegg?
Det er faktisk litt vanskelig å lese teksten, en annen farge kan gi bedre kontrast og lesbarhet
Legg inn en kommentar